Portocala mecanică

(9) Portocala Mecanică
(1971)
"E amuzant cum culorile lumii reale par într-adevăr reale numai atunci când le vezi pe ecran"

A Clockwork Orange sau Portocala Mecanică (13 februarie 1972 - UK) e o capodoperă a unui artist total - mult blamatul și controversatul regizor și scenarist Stanley Kubrick, asasinat la data de 7.3.1999 (la 4 zile după finalizarea și predarea  Eyes Wide Shut). Totodată, Kubrick e printre cei mai bine cotați regizori (locul 8 în top 250 conform Internet Movie Data Base, înaintea unor nume grele ca Tarantino, Chaplin, Coppola, Woody Allen și Tarkovski), și nr. 2 în preferințele mele, artist ce m-a încântat cu DR. Strangelove or: How do I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb2001 A Space OdysseyFull Metal Jacket, The Shining și nu în ultimul rând cu Eyes Wide ShutDupă umila părere de neinițiat în cinematografie, Kubrick e unicul regizor care a realizat numai capodopere. Se merge mai departe încât se zvonește că Guvernul U.S. l-a folosit pentru a truca aselinizarea din 1969 a lui Neil Armstrong, primul om pe Lună (aviz conspiraționiștilor) cu celebrul său citat One small step for man, one giant leap for mankind ). Ok, de ajuns cât l-am ridicat în slăvi, (pe bună dreptate) continuăm...

Majoritatea persoanelor fac asocierea cu naționala de fotbal a Olandei atunci când e amintită sintagma Portocala Mecanică,

însă Portocala Mecanică e cu totul altceva și anume, o ecranizare ce a fost lansată în Marea Britanie la un an de la apariția ei în State, fiind considerat unul din cele mai controversate filme din istoria cinematografiei, ce a fost cenzurat timp de aproape 30 de ani datorită violenței, considerată exagerată la acea vreme. Între noi fie vorba, pentru standardele contemporane, această violență e ridicol de modestă.

Sinopsis: O gașcă de tineri rebeli care o freacă aiurea toată ziua, terorizează orașul noaptea comițând infracțiuni și acte de vandalism. Ca în orice grup, apar conflictele, iar Alex, șeful bandei, e trădat și ajunge în închisoare unde află de un program guvernamental aflat în fază experimentală, care îi va aduce libertatea în numai 2 săptămâni de tratament.

Acțiunea se petrece posibil în UK dacă ne luăm după indicatorii precum: volanul pe dreapta al mașinii Durango 95 care gonea în miez de noapte, accentul personajelor, religia lui Alex, uniforma gardienilor, iar ca timp, în vremurile contemporane lansării filmului - judecând după unii indicatori precum referirea bătr♪nului c♪ntător la zborurile pe Lună ale oamenilor dar și a genurilor de muzică ce se ascultau atunci, chiar și de către golani (spre deosebire de muzica ascultată azi chiar și de către cei cu pretenții).

Ecranizarea e o fabulă sociologică ce arată mecanismele sociale ale unui sistem în stare să facă orice pentru a-și ține la butoane elementele care l-au creeat și care-l țin în continuare în viață. Unul din primele elemente sociologice apare odată cu scena bătrânului bețiv care e luat la omor de gașca lui Alex după ce acesta nu a înghițit balada de dor și amor pentru Molly MaloneNiciodată n-am suportat să văd un bătrân jegos, urlând cântecele deocheate ale lu' tac-său și râgâind-râgâind printre versuri de parcă ar avea o orchestră în burta lui puturoasă. Critica adusă de bătrân la adresa societății (Cui folosește zboruri pe Lună și altele dacă nu mai există respect?) e imediat sancționată de tinerii rebeli.

Scena violului din casa scriitorului, un loc intitulat HOME a rămas în mintea publicului și a criticilor de film ca una traumatizantă (și în a mea deasemenea), deși Kubrick a tăiat partea când Alex o penetra efectiv pe soția acestuia în ritmul celebrului cântec Singin' in the Rain cu trimitere la muzicalul realizat de Gene Kelley din 1952.

Gașca violentă ce-l are ca lider pe Alex poartă o costumație atipică, aparte, ce nu are cum să nu-ți atragă atenția - sunt îmbrăcați în alb, poartă pălării melon și au un fel de centură de castitate cu rolul de-a proteja glandele endocrine secretoare de testosteron = hormonul masculin al agresivității și violenței ieșite din comun, violență de care dau dovadă aceștia, în urma consumării mai multor pahare de lapte proaspăt în lăptăria Korova. Se pare că s-a creeat un laitmotiv, un fel de idee călăuzitoare, întrucât filmul abundă în astfel de scene în care personajele sunt lovite în respectiva zonă anatomică.

Un motiv în plus pentru care consider acest film ca fiind minunat este fie și numai datorită soundtrack-ului ce adună la un loc capodopere ale muzici clasice și nu numai: Wendy Carlos - Country Lane, Oranje minuet, Time Steps, Biblical Daydreams; Nikolai Rimski-Korsakov - The sea and the Sinbad ships, Artur Fred - Singin' in the Rain și bineînțeles Simfonia nr. 9 în D minor de Ludwig van

Limbajul nu poate fi nici el dat la o parte, fiind o combinație minunată de rusă cu accent cockney londonez (Hy-hy-hy there! sau I apoly-logis), iar epitetele colorate nu lipsesc nici la întâlnirea prietenoasă dintre cele două bande care se lasă cu sânge și sirene: Iată-l pe grăsanul, jegosul și împielițatul de Billy-Boy în persoană! Ce mai faci, sac cu balegă împuțită? Vino să primești una în boașe...dacă ai așa ceva, eunuc fricos și retardat ce ești! Toate aceste elemente nu scad câtuși de puțin din valoare filmului.

Alex trece de la anti-erou la erou în timpul ispășirii pedepsei și revenirii acasă.
"Răutatea sa nu este produsul unei condiționări sociale sau genetice, ci propria sa problemă în care s-a angajat cu toată luciditatea" - autorul romanului după care s-a scris scenariul- Anthony Burgess ...spre deosebire de autorul acestor cronici a cărui răutate e strict produsul condiționării sociale românești, care a și declarat în public de nenumărate ori, că nu are nimic de împărțit cu X sau cu Y ci pur și simplu vă urăște pe toți fără discriminare și necondiționat.

Metoda de reeducare se bazează pe reflexul condiționat descoperit de Ivan Pavlov cu al său cățel care saliva când auzea clopoțelul sau când vedea lumina lanternei. Metoda e una certă, având solide baze științifice și dacă pui la îndoială eficiența unei metode științifice poți face următorul experiment: Spre exemplu, dacă vei să te lași de fumat dă-ți o palmă peste coaie de fiecare dată când tragi un fum și îți garantez că vei simți o repulsie de fiecare dată când vei simți miros de țigară. Funcționează, Pavlov, rus, ce naiba!

După ce Alex trece printr-un parasuicid, ziarele condamnă Guvernul pentru tratamentul inuman provocat de experiment, părinții îi cer iertare după ce au permis unui străin să-i închirieze camera, brusc toată lumea e la picioarele lui. Dar e total aiurea și Kubrick aberează puțin. Nu ai parte de așa ceva după ce ești nefericitul supraviețuitor al unui parasuicid. Statul, dacă ar descoperi o astfel de metodă de reducere a infracționalității prin control și distrugerea totală a liberului arbitru, ar aplica-o în continuare și ar face tot posibilul să o bage pe gât populației astfel încât la final toată lumea să fie mulțumită.

Din culise:

-Stanley Kubrick i-a cerut asistentului său să distrugă toate imaginile neutilizate în producție.

-Scena cu Alex performând Singin in the Rain în timp ce-l atacă pe scriitor și o violează pe soția acestuia nu era prevăzută în scenariu. Kubrick a petrecut zile întregi, făcând diverse experimente cu această scenă, considerând-o prea convențională. În cele din urmă l-a luat de-o parte pe Malcom McDowel și l-a întrebat dacă știe să danseze. Au încercat din nou pe scenă, dar de data asta lăsându-l pe McDowel să facă numărul așa cum știa el. Kubrick a fost atât de entuziast încât a cumpărat rapid drepturile de autor pentru Singin' in the Rain cu suma de 10.000 de $

-Potrivit spuselor lui Malcolm McDowell, haioasa scenă de sex accelerat, a fost inițial filmată ca un take neîntrerupt pe o durată de 28 de minute.

-Doctorul ce stătea în picioare în timpul tratamentului lui Alex din sala de cinema, era medic adevărat, nu actor. Acesta se asigura în permanență că ochii lui Malcom McDowell nu se usucă.

-În timpul filmărilor scenei Ludovico, Malcolm McDowell a fost zgâriat pe una dintre corneele sale și a orbit temporar. Aceasta a mai suferit și unele fracturi de coaste în timpul filmărilor scenei cu lupta dintre cele două bande rivale.

-Deși interpretează un copil de 15 ani, (17 în a doua jumătate a filmului), Malcolm McDowell avea de fapt 27 la momentul filmărilor.

-Politicianul care încearcă să-l îmbuneze pe Alex din scena de la final, seamănă izbitor de mult cu prințul Charles al Marii Britanii.

-Scena finală a fost refăcută de 74 de ori.