Acuzata

(19) The Accused
(1988)

I didn't see what hapened

Acuzata e o dramă în regia lui Jonathan Kaplan ce prezintă cazul unei tinere din pătura de jos a societății, care a fost violată de un grup de tineri  într-un bar, fiind o critică puternică adusă la adresa mecanismelor justiției care tratează victimele violului ca pe niște delincvente, punându-le față în față cu propria traumă, uneori amplificată, ca în cazul de față.

Pe fondul acestei premise se construiește întreg filmul apărând hibele sistemului social în general și celui juridic în special, dintre care, cea mai mare e aceea că Sarah Tobias (Jodie Foster) din victimă ajunge să fie acuzată, de unde și titlul filmului. Aceasta trece prin mai multe etape traumatizante, una din ele fiind aceea că, la proces, din acuzația de viol se trece la acuzația de hărțuire sexuală întrucât, după cum declară unul din avocații apărării, tipa i-a tras de scule pe băieți.

Eu personal sunt foarte sensibil când vine vorba de astfel de infracțiuni, tocmai de aceea, scena violului și filmul în general mi se pare destul de șocant și traumatizant. Jodie Foster face un rol de excepție deși nu a ajuns să cunoască celebritatea din Silence of the Lambs filmat trei ani mai târziu, iar asta aduce un plus ecranizării.

În concluzie, Acuzata e o dramă traumatizantă cu o poveste foarte intrigantă, cu un joc actoricesc de excepție venit din partea lui Jodie Foster dar și a lui Kelly McGillis, care interpretează rolul procurorului de caz, film peste e păcat să treci dacă ți se pare dezastruoasă statistica conform căreia în SUA, o femeie e violată la 5 minute. E puțin cinic să spun Enjoy! sau bucură-te de filmul ăsta, dar urmărește-l, fie și numai pentru a afla până unde poate merge injustiția într-o țară ca USA, și până unde poate merge răutatea și perversitatea omului în general.