The Silence of the Lambs - continuare

(5) Tăcerea mieilor
(1991)

Dialogul dintre senatoarea Martin și Hannibal e unul din cele mai interesante din istoria filmului fiind mai multe replici celebre, printre care cea menționată în partea a doua a recenziei și pe care simt nevoia să o reiau:

Dr. Lecter: Spuneți-mi doamna senator, ai alăptat-o pe Catherine?
Senatoarea Martin: WHAT?
Dr. Lecter: Ai alăptat-o la sân?
(NO! Whait a minute!)
Senatoarea Martin: Da.
Dr. Lecter: Cu sfârcurile tale?
Senatoarea Martin: Nenorocitule!
Dr. Lecter: Tăiați piciorul unui om și el îl va simți în continuare zvâcnind.
Tell me mom, când fetița ta va intra în pământ, va zvâcni sfârcul tău?

Tânăra Clarice are de-a face de-a lungul filmului cu doi criminali psihopați, cu amândoi având contact în două beciuri întrucât beciurile semnifică simbolic coborârea în incursiunea subconștientului. Aceasta are coșmaruri în fiecare noapte și aude mieii pe care nu i-a putut salva de la ferma unchiului său, iar prin capturarea lui Buffallo Bill speră să-i facă să tacă, lucru pe care i-l comunică și lui dr. Lecter în schimbul final de dialoguri dinaintea evadării spectaculoase a acestuia. Clarice nu reușește să mai primească alte informații de la dr. Lecter, întrucât e oprită de dr. Chilton. "Distracția s-a terminat"

După despărțirea de Lecter, Clarice își păstrează credința că salvarea lui Catherine va face mieii din subconștient să amuțească și din motivele enumerate în primele două părți ale recenziei o motivează să lucreze la acest caz dificil cu atâta sârguință.

Hannibal Lecter are privilegiul de a avea parte de cea mai inteligentă evadare din istoria filmului. Acesta, cu un calm ieșit din comun își scoate din gură o agrafă luată din pixul lui Chilton, își desface cătușele, îi confiscă unuia din agenți sprayul paralizant pe care-l folosește împotriva celuilalt agent, apoi cu tomfa agentului respectiv îi snopește figura pe care urmează să și-o pună ca pe o mască pe chip pentru a putea evada cu ajutorul ambulanței și pentru a se putea plimba liniștit în lumea largă, asta spusă așa, ca un mare spoiler pe care-l meritați

Aici Thomas Harris face de râs o armată de idioți înarmați care au fost păcăliți de un condamnat ținut sub maximă supraveghere. Menționez de Thomas Harris, întrucât după romanul său s-a făcut scenariul, de care diferă foarte puțin; vă poate confirma cel care a citit și cartea, a văzut și filmul de nenumărate ori.

Datorită indiciilor pe care le adună din casa Fredricăi Bimmel, Clarice ajunge să fie mai aproape de criminal, pentru că însuși criminalul era mai aproape de ea din punct de vedere proxim, lucru folosit din spusele lui Lecter ce s-au dovedit de un real ajutor "Cum ajungem să poftim? La ceea ce vedem zilnic" "La dracu! O cunoștea"

Despre Tăcerea Mieilor ar mai fi de comentat dar esența e să nu zici chiar totul, dar fiind unul din filmele mele favorite pe care l-am vizionat de foarte multe ori m-am întins cu el pe trei părți.

Clarice se avântă într-o misiune sinucigașă ce se dovedește a fi chiar prinderea psihopatului Buffallo bill/Jamie Gumb/John Grant, când se hotărăște să o investigheze pe proprietăreasa cu care a avut legături Fredrica Bimmel. Așa cum am menționat, Buffallo Bill e împușcat printr-o reacție a lui Clarice extrem de rapidă în beciul în care acesta creștea fluturii morții. Cu mișcări stângace și de începătoare, Clarice schimbă încărcătorul, dar nu mai este nevoie de asta, căci Moartea l-a chemat pe Buffalo Bill printr-o voință a sorții.

După primirea laurilor și învestirea lui Clarice Starling ca agent special FBI, apare momentul cheie de la final când e sunată de Hannibal Lecter pentru a-i scotoci prin subconștient, pentru a o întreba dacă mieii au încetat să tacă acum că Buffallo Bill a fost prins, creându-se premise pentru continuarea unei serii cu Hannibal, un film nu mai puțin bun despre care am de gând să vorbesc ceva mai târziu,

Și Red Dragon care completează trilogia a cărei acțiune se petrece înaintea capodoperei despre care am vorbit în trei părți.

dr. Lecter?